×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از دست دادن جزیره مار برای روسها چه معنی دارد؟

به گزارش اشراف- مهدیه سادات قرشی، در حالی نیروهای نظامی روسیه، پایگاه استراتژیک جزیره مار را رها کردند که این موضوع، اهداف جنگی مسکو را پنجمین درگیری آنها با اوکراین را زیر سوال برده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که ارتش روسیه از جزیره مار عقب نشینی کرده است. ۳۰ ژوئن، نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در اقدامی حسن نیت جویانه، به ماموریت خود در جزیره مار خاتمه داده و این جزیره را ترک کردند. این اقدام روسها، به جامعه جهانی نشان داد که فدراسیون روسیه در تلاش های سازمان ملل برای سازماندهی یک کریدور بشردوستانه برای صادرات محصولات کشاورزی از خاک اوکراین دخالت نمی کند. این در حالی است که جزیره مار، در جنوب غربی شهر بندری اودسا واقع شده که در مراحل اولیه جنگ اوکراین به تصرف نیروهای روسی درآمد. کرملین این عقب نشینی ناگهانی را به عنوان یک ژست حسن نیت با هدف کاهش بحران ناامنی غذایی جهانی توصیف کرد، اما هیچ نشانه قبلی وجود نداشت که نشان دهد مسکو در حال بررسی طرح هایی برای انجام چنین اقداماتی است. علاوه بر این، به نظر می رسد این تصمیم با موضع مقامات روسی در مذاکرات جاری صادرات غلات مطابقت ندارد. روسیه همواره بحران قریب الوقوع گرسنگی را تقصیر اصلی رژیم تحریم های غرب می داند که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ایجاد شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ادعاهای مقامات اوکراینی و غربی مبنی بر اینکه محاصره دریایی روسیه مانع خروج میلیون‌ها تن غلات از بنادر اوکراین می‌شود را رد کرد و در مصاحبه‌ای اخیرا استدلال کرد که اوکراین می‌تواند مسیرهای صادرات غلات جایگزین را از طریق لهستان، رومانی و بلاروس دنبال کند. .

سیاستمداران روسی تلاش کردند دلیل ذکر شده مسکو برای رها کردن جزیره مار را با اظهارات قبلی کرملین با توسل به درک عمومی یکی کنند. الکسی چپا، عضو دومای دولتی روسیه گفت: «امروز ما سر و صدای زیادی در مورد تسهیل بحران جهانی غذا توسط روسیه می شنویم. «آن محموله‌های کوچک در مقیاس جهانی که می‌تواند از قلمرو اودسا از طریق مسیرهای دریایی انجام شود، مشکلات ناشی از جنگ تحریم [علیه روسیه] و پیامدهای همه‌گیری [کووید-۱۹] را حل نمی‌کند. ما درک می کنیم که اتهامات علیه روسیه پوچ است – با این حال این تصمیم برای سلب توانایی مخالفان ما برای سوء استفاده از این موضوع اتخاذ شده است.

کی‌یف تفسیر مسکو از رویدادها را رد می‌کند و در عوض ادعا می‌کند که نیروهای روسی پس از یک حمله گسترده شبانه که گفته می‌شود صدها میلیون دلار تجهیزات نظامی برای روسیه هزینه کرده، موجب بیرون رفتن روسها از جزیره شده است. رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از این توسعه به عنوان یک پیروزی استقبال کرد و اعلام کرد که جزیره مار “دوباره آزاد شده است”. به نظر نمی رسد که ارتش اوکراین، که منابع قابل توجهی را از زمان شروع جنگ برای بیرون راندن روسیه از جزیره مار صرف کرده است، هیچ برنامه ای فوری برای پادگان این قلمرو کوچک دریایی داشته باشد. این جزیره در حال حاضر سرزمینی برای مردم نیست، زیرا ناوگان دریای سیاه روسیه کنترل بسیاری از سواحل دریای سیاه اوکراین را در دست دارد. الکسی چرنیاک، قانونگذار روس روز جمعه گفت که جزیره مار همچنان تحت کنترل روسیه است به این معنا که هنوز در برد سامانه های موشکی روسیه و کشتی های جنگی مجاور قرار دارد و مانع از آن می شود که اوکراین عملاً آن را پس بگیرد. با این حال، از دست دادن جزیره مار به عنوان یک نقطه مقدماتی، ضربه ای به توانایی روسیه برای تهدید اودسا وارد کرده و مسکو را از یک ابزار کلیدی برای کنترل خطوط کشتیرانی برای غلات اوکراین محروم می کند، و احتمالا میتواند منطقه تحت کنترل روسیه را از بازی خارج کند. با این وجود هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رها شدن جزیره مار، مسکو را وادار به تجدید نظر در اهداف جنگی خود کرده است، اهدافی که از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه تا حد زیادی نامشخص مانده است.

کارشناسان می گویند کرملین عمداً اهداف کلی خود را با عبارات مبهم از طریق پوتین بیان کرده است. سیاستمداران و مفسران روسی با استناد به طرح هایی که توسط مقامات ارشد نظامی مورد بحث قرار گرفته است، حدس می زنند که محور اودسا می تواند به جبهه جدید جنگ پس از دونباس تبدیل شود.

 

 

منبع: مارک اپسیکپوس| نشنال اینترست

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.