×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا واقعاً دموکراسی شکل حکومتی است که شهروندان می خواهند؟

به گزارش اشراف- مهدیه سادات قرشی،“دموکراسی بدترین شکل حکومت است، البته به جز اشکال دیگر حکومتها که هر از گاهی امتحان شده است.” آیا این مشاهدات که ۷۵ سال پیش توسط وینستون چرچیل، مشهورترین دولتمرد قرن بیستم بریتانیا انجام شد، هنوز معتبر است؟ این سؤالی است که در زمان کاهش اعتماد به دولت‌های دموکراتیک و همچنین کاهش تعداد کشورهایی که به‌عنوان کاملاً دموکراتیک در نظر گرفته می‌شوند، ارزش تأمل دارد.

چندی پیش مقایسه ای بین دموکراسی و «دیگر اشکال» حکومت با استفاده از مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های بلندمدت و توسط موسسات تحقیقاتی بین‌المللی از جمله نظرسنجی ارزش‌های جهانی، گروه مطالعه رأی‌دهندگان صندوق دموکراسی، مرکز تحقیقات پیو، واحد اطلاعات اکونومیست و فشارسنج اعتماد ادلمن انجام شد. نتیجه این نظرسنجیها جال توجه بود چراکه همه آنها نارضایتی عمومی را نسبت به نظام های سیاسی دموکراتیک و درجات مختلف اعتماد مردم به حکومتها را نشان می دادند.

شاید واضح ترین هشدار برای سیاستمداران دموکراتیک و رای دهندگان آن‌ها از برنامه اعتمادسنجی Edelman 2022 بود که شامل، بیش از ۳۶۰۰۰ مصاحبه آنلاین در ۲۸ کشور انجام شده بود. از نتایج جالب این برنامه وجود اعتماد ۸۳ درصدی مردم چین به دولتشان بود. امارات با ۷۶ درصد در جایگاه بعدی قرار داشت و اندونزی، هند و عربستان سعودی نیز در رتبه های بعدی قرار داشتند.

حتی با در نظر گرفتن مقداری تردید در مورد نظرسنجی های آنلاین در ایالت های نظارتی بسیار کارآمد مانند چین و امارات، یافته ها قابل توجه هستند. Edelman، بزرگترین شرکت روابط عمومی جهانی از نظر درآمد بوده که بیش از دو دهه به نظرسنجی پرداخته و چین مرتباً امتیاز بالایی در اعتماد شهروندان به دولت چین را کسب کرده است.

بر خلاف عقل مرسوم، ۱۰ کشوری که در انتهای فهرست ۲۷ اعتمادسنج قرار دارند، شش کشور را شامل می شوند که بخشی از آن چیزی است که معمولاً به عنوان “غرب” شناخته می شود، از جمله آلمان، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده. در واقع براساس این نظرسنجی، دولت‌های دموکراتیک این کشورهای ااخیرالذکر نمی‌توانند به اندازه حکومتهای استبدادی که چین و امارات را اداره می‌کنند، در میان ملت خود اعتماد ایجاد کنند. حال سوال اینجاست که دلایل نارضایتی از نظام های دموکراتیک خصوصا در کشورهای غربی چیست؟

استدلال‌ها در مورد این سؤال از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، همانطور که ایده‌ بهترین نحوه اداره کشورها از یکدیگر متمایز است. لازم به ذکر است که برخی از نتایج در نظرسنجی‌ها در دموکراسی‌های قدیمی تعجب‌آور هستند. به عنوان مثال، در ایتالیا و فرانسه، ۱۷ درصد معتقدند که حکومت نظامی برای کشور مفید است.

EIU نارضایتی از عملکرد اقتصادی، ناامیدی از فقدان برابری و انصاف در سیاست و اقتصاد را فهرست کرده و گفت: “در مورد تعهد نخبگان سیاسی به نمایندگی از منافع رای دهندگان بدبینی وجود داشته و مردم بابت عدم مشورت در مورد مسائلی که بر زندگی مردم تأثیر می گذارد، از حکومتهای خود ناامید شده اند. ” به گفته EIU، همین مساله موجب شده تا وابستگی مردم به ارزشها و نهادهای دموکراتیک در کشورهایی که حکومت دموکرات دارند، ضعیف تر شود. در همین راستا برای کسانی که از نحوه عملکرد دموکراسی ناراضی هستند، نقل قول دیگری وجود دارد که اغلب به چرچیل نسبت داده می شود: «بهترین استدلال علیه دموکراسی یک مکالمه پنج دقیقه ای با یک رأی دهنده معمولی است».

 

 

منبع: نیوز دکودر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.