×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رقابت تعداد زیاد فیلم در سودای سیمرغ، جشنواره را بی‌معنی می‌کند

به گزارش اشراف،‌ عبدالله اسفندیاری، فیلمنامهنویس تهیهکننده و کارشناس فرهنگی در خصوص حضور و رقابت ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ گفت: میدانم همیشه همه شرکتکنندگان در این جشنواره دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند و از این رو روی دبیر جشنواره و هیأت انتخاب فشارهایی وجود دارد در حالی که آنها باید بر مبنای معیارهای زیباییشناختی و ساختاری تصمیم بگیرند.

او افزود: اعضای هیأت انتخاب باید سعی کنند عادلانه تصمیم بگیرند و به جای ساختار و محتوای آثار، تحت تأثیر فشارها و سفارشها از سمت سازمانهایی که پشت فیلمها هستند یا جنبههای سیاسی که برخی از فیلمها دارند نباشند. گاهی دیده شده برخی به گرایشهای سیاسی توجه میکنند و معمولا پشت برخی از فیلمها از سمت هرمهای قدرت سیاسی فشار وجود دارد که آن فیلم حتما باید در جشنواره حضور داشته باشد. در حالی که هیأت انتخاب به جای جهتگیریهای سیاسی فیلم، باید عمده ترین توانش را روی ساختار و محتوای فیلم بگذارد، نه اینکه به سفارش سازندگان، سازمانها ونهادهایی که پشت فیلمها هستند، توجه کنند.

معاون سابق فرهنگي بنياد سينمايي فارابي، با ابراز امیدواری در مورد اینکه هیأت انتخاب و دبیر جشنواره بتواند با توجه به همه این مسائل تصمیمات عادلانه بگیرند، ادامه داد: امیدوارم تعداد فیلمها از ۲۲ فیلم تجاوز نکند، چون اگر تعداد فیلمهای بخش مسابقه زیاد شود، دیگر جشنواره معنی پیدا نمیکند. یعنی در آن صورت، از بیرون این گونه به نظر میرسد که میخواهند همه را راضی نگه دارند و به همه جایزه بدهند و این روش خوبی نخواهد بود. بنابراین امیدوارم با تصمیم عادلانه و درست، فارغ از فشارهای جانبی مربوط به فیلمها، تصمیمی که گرفته میشود مورد قبول همه اهالی فن، متخصصان صاحبنظر و بی حب و بغض سینما باشد.

اسفندیاری اضافه کرد: معمولا مواقعی که در جشنواره فجر انتخابی صورت میگرفت، آن را با جشن سینما مقایسه میکردیم که انتخابهایش بیشتر صنفی و حرفهایتر است. معمولا ۸۰ درصد برگزیدگان این دو جشن شباهتهایی به هم دارد و این نشان میدهد که در مجموعمنهای آن استثنائاتی که تحت فشارهای خاص مطرح میشوندعموما این انتخابها، انتخابهایی است که به واقعیت نزدیک است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.