×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جنگ همچنان در افغانستان شعله‌ور است

به گزارش اشراف – سیده مهدیه قرشی: پس از گذشت شانزده سال از ارسال نیروهای نظامی توسط امریکا به افغانستان، در حالی که فرماندهان نظامی این کشور، فضای افغانستان را ملتهب و ناآرام توصیف کرده‌اند، دولت ترامپ به بازنگری استراتژی خود در این کشور پرداخته و از پیوستن چندین هزار سرباز امریکایی دیگر به ۸۴۰۰ نیروی نظامی مستقر در این کشور توسط پنتاگون خبر داده است.

در واقع در شرایط کنونی حضور نیروهای بیشتر در افعانستان می‌تواند امریکا را در دستیابی به اهداف‌اش در افعانستان کمک کند، اما تنها در صورتی این امر محقق خواهد شد که این نیروها بخشی از یک استراتژی بزرگتر و موثرتر باشند تا تغییرات مورد نظر امریکا در این کشور به سرانجام رسد.
اگرچه نیروهای افغان در سال‌های اخیر تحت آموزش‌های بیشتری در زمینه مبارزه با طالبان قرار داشته‌اند و تا حدودی می‌توان چنین پنداشت که نسبت به قبل از هر زمان، طالبان امروز بیش از ۱۱ سپتامبر در حال کنترل هستند، اما به جهت رویکرد نامناسب فعلی در مواجهه با فساد و سیاست‌های محرمانه، مخالفت عمومی با دولت در کابل رو به افزایش رفته و از سویی موجب نفوذ طالبان در مناطق روستایی و به طور فزاینده‌ای در نزدیکی شهرها شده است.

در همین راستا دولت امریکا اظهار داشته که در حال حاضر حدود ۲۰ گروه شورشی یا گروه‌های تروریستی در افغانستان و پاکستان از جمله ISIS، القاعده و حقانی مشغول به فعالیت هستند.

بر همین اساس هدف اصلی استراتژی امریکا در افعانستان ممانعت از تبدیل شدن این کشور به پناهگاه امنی برای تروریست‌هایی که می‌توانند علیه امریکا و متحدان آن اقدام به عملیات تروریستی کنند، تعریف شده است. در عین حال دولت امریکا بر جلوگیری از فروپاشی دولت مرکزی افعانستان در حین ادامه عملیات ضد تروریستی تمرکز داشته و به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان، همراه با حملات هوایی به نیروهای طالبان و اقدام مستقیم علیه شبکه‌های تروریستی ادامه می‌دهد.

با استفاده از این رویکرد، به نظر می رسد افزودن سه یا پنج هزار نیروی آمریکایی می‌تواند به دولت افغانستان درکنترل مناطق بزرگ شهری کمک کند. در واقع می‌توان راهبرد اخیر را راهبرد موثرتری در زمینه سیاسی-نظامی در افغانستان با توجه به تجربیات گذشته و هزینه‌های پیش از این و یک دهه و نیم جنگ در این کشور به شمار آورد.

منبع:
مایکل فلورنوی / ریچارد فونتاینی/ نشنال اینترست

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.