×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بیست‌وپنجم تیرماه، روز بهزیستی و تامین اجتماعی گرامی

به گزارش اشراف- سیده‌معصومه معاف رودپیشی، در اغلب مواقع با شنیدن نام  تامین اجتماعی به یاد مفاهیمی چون رفاه اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی، خدمات اجتماعی، تعاون اجتماعی و تعادل اجتماعی می‌افتیم. گاهی هم شاید به یاد بازنشستگان، حقوق آنان و بیمه تامین اجتماعی بیفتیم.

گذشته از اینکه انسان برپایه ذات و خواسته‌هایش زیست اجتماعی را انتخاب می‌کند، راه دیگری برای بقا- لااقل در این روزگار و عصر غلبه تکنولوژی بر همه ‌چیز- وجود ندارد، درنتیجه جامعه انسانی مجموعه‌ای پیوسته و پیوندخورده با یکدیگر است و فطرت آدمی و نیاز به اجتماعی بودن، افراد را متوجه این امر می‌کند که ناگزیر برای بقای خود، خانواده، اطرافیان و حتی دیگران باید به نیروهای فکری، عملی و علمی یکدیگر احترام گذاشت و از آنها یاری گرفت. با این تفاصیل درمی‌یابیم انسان همواره خواهان مراوده و کمک- به یا با- دیگران است و دائم به دستگیری یا مشاوره یا همگامی سایرین نیاز دارد.

از این مقدمه نتیجه می‌گیریم که بهبود وضعیت اجتماعی نه فرد به فرد ممکن است نه گروه به گروه، بلکه تبادل آگاهی، یاری‌رسانی، همدلی و اهمیت دادن به همنوع سبب پایداری و ارتقای کمی و کیفی زندگی در هر جامعه‌ای می‌شود.

به همین منظور سازمانی مستقلی به نام سازمان تامین اجتماعی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد. این سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن به‌صورت انحصاری طبق اساسنامه‌ای اداره می‌شود که به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد.

به عقب که برگردیم می‌بینیم به سال ۱۳۰۱ اولین قانون استخدامی كشوری درخصوص تامین اجتماعی در ایران به تصویب رسید كه در آن مقوله بازنشستگی در کشور نظام‌مند شد. در این قانون، سه اصل تامین اجتماعی یعنی فراهم نمودن حقوق و تامین خاص برای افرادی كه بعد از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می‌دهند. مقرری خاص برای افرادی كه به دلیل وقوع هر رخدادی ممکن است دچار معلولیت و ازكارافتادگی شوند و حمایت كارفرمایان از خانواده هر مستخدم كه فوت شود، به چشم می‌خورد.

 

چرا روز  بهزیستی و تامین اجتماعی؟

با توجه به لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ برای تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور تاسیس شد. به همین منظور ۲۵ تیرماه روز بهزیستی و تامین اجتماعی نامگذاری و ثبت شد. علت تشکیل سازمانی به نام تامین اجتماعی این است که با اهداف این سازمان ریشه فقر در جامعه خشکانده شود و مردم بتوانند نیازهای معمول خود را بدین‌وسیله برطرف کنند و معضلاتی چون بزهکاری، دزدی و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش یابند. سازمان بهزیستی با برنامه‌هایی در جهت یاری‌رسانی به اقشار محروم و کم‌برخوردار و کسانی که به هر دلیلی چه محیطی، چه اجتماعی، چه اقتصادی، چه ارثی و نیز کسانی که شوربختانه مشکلات و مصائب جسمی، روانی، عاطفی دارند و ناگزیر درگیر مسائل گوناگون و حتی عدم تعادل شده‌اند، پاگرفته است.

در پایان یاد بیت بسیار مأنوس و مشهور جناب سعدی می‌افتم که «بنی‌آدم…»

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.