×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روز جهانی صنایع دستی، بیستم خرداد خجسته

به گزارش اشراف،سیده‌معصومه معاف‌رودپیشی،  دهم ژوئن روز جهانی صنایع دستی در تقویم میلادی است که امسال با بیست‌و‌یکم خرداد شمسی همزمان شده است، هرچند در تقویم ما بیستم خرداد به این روز اختصاص دارد.

در این که هنر نزد ایرانیان است و بس شکی نداریم، اما این موضوع که اقشار گوناگون جامعه از وجود چنین روزی در تقویم آگاه باشند یا نه، آماری در دست نیست.

 

تاریخچه روز جهانی صنایع دستی

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد- که همان یونسکو است- شورای جهانی صنایع دستی را راه‌اندازی کرد و تاامروز حدود ۹۰ کشور دنیا به آن ملحق شده‌اند. WCC یا شورای جهانی صنایع دستی، وابسته به یونسکو، سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی است که برای ترویج مشارکت و تقویت توسعه اقتصادی از طریق فعالیت‌های درآمدزا مرتبط با صنایع دستی به سال ۱۹۶۴ تاسیس شد. این شورا هدفش یاری رساندن، مشاوره و تشویق صنعتگران است. شاید ندانید که در پنج منطقه این مهم سازماندهی شده است: آفریقا، آسیا و اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی. گفتنی است اعضای WCC روز جهانی صنایع دستی را همه‌ساله گرامی می‌دارند.

چرا دهم ژوئن را به‌بهانه صنایع دستی گرامی می‌دارند؟

باعث مباهات است که سال ۱۳۴۷ شمسی (۱۹۶۸ میلادی) ایران عزیزمان به پشتوانه هنر و نبوغ مردم هنرپرور و هنر دوستش یکی از اعضای شورای جهانی صنایع دستی شد. پس از سال‌ها عضویت به سال ۲۰۱۰ ایران پیشنهاد فوق‌العاده‌ای به این شورا ارائه داد و آن چنین بود که روزی را به صنایع دستی اختصاص دهند- البته روز جهانی مدنظر بود- و در ادامه با رای‌زنی‌های فراوان ۱۰ ژوئن برای چنین کار پراهمیتی انتخاب شد.

در کشورمان باید به صنایع دستی و هنرمندان ایرانی بهای افزون‌تری داد و با مشوق‌های گوناگون انگیزه‌ای دوچندان در این قشر زحمتکش ایجاد کرد. تنها گرامیداشت هرساله ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی کافی نیست و باید از این مناسبت برای جلب‌نظر بین‌المللی به هنرهای منحصر‌به‌فرد ایران‌زمین ازجمله قالی‌، گلیم، فرش، خوشنویسی، فلزکاری، منبت‌کاری، معرق، مینیاتور و بسیاری هنر دیگر ایرانی استفاده کرد.

شوربختانه بسیاری از استادان گمنام هنرهای دستی ایرانی در سکوت خبری از بین ما رفته‌اند، بی‌آنکه شاگردان آن عزیزان راه‌شان را ادامه دهند و هنرهای ویژه میهن‌مان را به جهانیان شناسانده باشند.آیا به‌نظر شما ثبت جهانی چند شهر و روستا در زمره مکان‌های دارای صنایع دستی ممتاز کافی است؟

پیشنهاد شما برای بهتر شدن وضعیت و شرایط صنایع دستی در سرزمین مادری ما چیست؟ چگونه می‌توان میراث بی‌نظیری چون سنگ‌تراشی، قلم‌زنی، سفالگری و… را زنده نگه داشت و آتشی که در قلب هنرمندان ایرانی زبانه می‌کشد و خلاقیت می‌آفریند را شعله‌ور نگه داشت؟

با ثبت نظرات‌تان در این مهم ما را یاری کنید.

سپاس

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.