×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مریم هاشمپور در گفتگو با اشراف مطرح کرد:«گربه یواش بگو میو» زاویه دید کودکان از پشت قاب پنجره است
زهرا سلیمانی

به گزارش اشراف؛ بطور معمول همه آدم‌ها از کودکی علاقه بسیاری برای آشنایی و لمس حیوانات و طبیعت دارند و اگر در کودکی تجربه‌ی بدی از روبرو شدن با طبیعت و جانوران نداشته باشند، بسیار به آنها علاقمند می شوند و برای شناخت آنها کنجکاو می‌شوند. والدین، تاثیر زیادی بر ارتباط اولیه کودکان با حیوانات دارند، بنابراین آشنایی و دوستی زود هنگام با حیوانات و طبیعت در کودکی کمک می کند تا با نقش سایر حیوانات و اهمیت وجود آنها آشنا شوند، تا در آینده رویکردی مناسبی برای حفظ طبیعت و جانوران داشته باشد.

 

زمانی که کودکان با حیوانات ارتباط برقرار می کنند، حس بسیار مهم ارتباط، همدلی و مراقبت در آنها ایجاد می شود. یکی از روش‌های آشنایی کودکان با طبیعت، حیوانات و جانوران خواندن کتاب‌هایی در مورد آنها است. کتاب «گربه یواش بگو میو» سروده‌ی مریم هاشمپور است که با خلاقیت و بیانی جذاب و کودکانه زندگی حیوانات و تغییر و تحول طبیعت در فصول سال را بیان کرده است.

مریم هاشمپور شاعر و فعال حوزه  کودک و نوجوان، در کارنامه کاری خود فعالیت بسیاری را ثبت کرده است. وی متولد استان البزر و فارغ التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی که از سال ۱۳۸۴ فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه‌ی شعر کودک آغاز کرده است. آثار و اشعار او جوایز بسیاری چون جایزه‌ی کتاب فصل، جشنواره شعر فجر و جایزه ادبی پروین را برایش به ارمغان آورده‌اند. وی بیش از ۲۵ عنوان کتاب ممنتشر کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ؛ «بادبادکم به ابر تکیه داده»، «خدا جونم تو خیلی مهربونی» و …اشاره کرد.

 

جدیدترین اثر این شاعر که « گربه یواش بگو میو» نام دارد توسط نشر مهرک (کودک و نوجوان سوره مهر) منتشر شده است که به این بهانه با او گفتگو کرده‌ایم؛

 

ایده سرودن مجموعه شعر «گربه یواش بگو میو»، واکنش کودکان به حیوانات حتی از پشت قاب پنجره بود که توجه مریم هاشمپور را به این موضوع و مضامین جلی کرده است. در این كتاب او كلاغ و گنجشك در فضای برفی و بارانى حضور دارند، البته در تمام شعرها به برف و باران اشاره نشده است، تا برشی از زندگی حیوانات را در فصول زمستان تا بهار به تصویر بکشد. تمام اشعار این کتاب از زاویه دید كودكی است كه  گاهی از پشت قاب پنجره اتاقش پرنده ها را تماشا می كند.

مریم هاشمپور، شاعر فعال کودکان همیشه از ز نظر كودكان رده سنی بالاتر هم بسیار استفاده می‌کند زیرا پرسش‌ها و  واکنش کودکان را نقد سالم و دقیقی برای هرچه بهتر و آموزنده‌تر شدن آثار خود می‌داند.

علاوه بر این، سعی دارد تا کودکان از طنز و شیطنت‌ها و ریتم و موسیقی كلمه‌ها و حروفی که در شعر اتفاق می‌افتد لذت ببرند تا مضامین شعر علاوه بر آموزندگی و درک مفاهیم با طنز و نشاط همرا باشد. به همین دلیل در میان این طنز و موسیقی مفهوم دوستی، مهربانی و دوست داشتن حیوانات را بیان کرده‌ام.

 

وی در حال حاضر مجموعه‌ای چهار جلدی برای گروه سنی صفر تا سه سال را در انتشارات كانون پرورش فكری  زیر چاپ دارد و همچنین چند مجموعه شعر دیگر دارد. نام یکی از آنها «ماه شدم یا نخودم» است که برای گروه سنی چهار سال است و  مراحل پایانی چاپ را طی می کند.

 

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.