×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در گفت و گو با اشراف مطرح شد؛ کتاب اینجا سوریه است روایتی است ویژه از دل جنگ سوریه

به گزارش اشراف؛ زهره یزدان پناه نویسنده، پژوهشگر و مستند ساز که به عنوان یکی از نامزدهای جایزه جلال معرفی شده است در گفت و گو با خبرنگار ایبنا در خصوص تلاش های صورت گرفته برای نگارش کتاب خود با عنوان« اینجا سوریه است» بیان داشت و گفت: قطع به یقین نظر داوران در انتخاب برندگان بسیار حائز اهمیت است و نویسندگان از اینکه در معرض انتخاب نهایی به عنوان برنده جایزه جلال در نظر گرفته شوند از این موضوع استقبال می کنند اما قبل از اینکه اثری مورد نظر داوران قرار بگیرد باید مورد تایید نویسنده اثر واقع شود.
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: واقعیت این است که من هم به عنوان نویسنده و پژوهشگر این کتاب که هم یک اثر تاریخ شفاهی و مستندنگاری در شرایط بحران بوده و محوریتش, تک شخصیت نبوده, و از سوی دیگر هم به عنوان یک کارشناس کتاب خودم که باید بعد از چاپ بتوانم از ان دفاع منطقی داشته باشم و حتی به عنوان یک مخاطب برای این اثر انتظار مورد توجه قرار گرفتن این کتاب را داشتم. ولی از انجا که در جشنواره ها, این نظر داورهاست که اهمیت دارد و شرط انتخاب هاست, نگاه خیلی جدی به این انتظارم را نداشتم.
وی در این باره افزود: قبل از اینکه اثر بنده در رده نامزدهای جایزه جلال قرار بگیرد بر این باورم که خودم به عنوان نویسنده باید اثر را قبل از چاپ کارشناسی کرده باشم و دقت نظر و همه جانبه بودن آن را تایید کرده باشم تا انتظار دریافت جایزه و قرار گرفتن در میان برندگان را داشته باشم.
یزدان پناه که سابقه چهل سال فعالیت فرهنگی را در کارنامه کاری خود دارد در ادامه بحث خاطر نشان شد: کتاب« اینجا سوریه است» از این جهت متفاوت است و بنده براین باورم این کتاب نسبت به سایر آثار باید ویژه تر بررسی شود و مورد توجه قرار بگیرد چرا که روایتی واقعی و حقیقی در دل بحرانی است که از آن به عنوان جنگ سوریه یاد می شود.
نویسنده و نامزد جایزه جلال در این باره توضیح داد: بی تردید می توان گفت این کتاب ماحصل و نتیجه فعالیت هایی است که به عنوان نویسنده، فعال فرهنگی، مستند ساز در کشورهای مختلفی داشته ام و با دیدی وسیع نسبت به همه مسائلی که در دل بحران ها وجود دارد و از دل پژوهش میدانی این اثر خلق شده است.
زهره یزدان پناه توضیح داد: وقتی نوشتن کتاب« اینجا سوریه است» را آغاز کردم به اتکای کوله باری از تجربه ای که در سطح داخلی و بین المللی کسب کرده بودم به امید اینکه بتوانم تصویری واقعی از بحرانی مثل جنگ و اثرات طویل المدت آن ارائه بدهم دست به قلم شدم آن هم در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که بحران سوریه هنوز پایان نیافته بود.
وی در این باره تاکید کرد: آنچه به صورت میدانی در کشور سوریه در وقایعی که جنگ به زندگی مردم تحمیل می کند را شاهد بودم و در این کتاب به تصویر کشیدم قطعا در هیچ آکادمی و دانشگاهی تدریس نمی شود، چرا که وقایعی اتفاق افتاده که ساعت ها باید درباره آن گفت و گو کرد تا ابعاد مختلف آن به درستی تبیین شود، پس این اثر چون حاصل دید جدیدی نسبت به مقوله جنگ است و در مقوله فعالیت های داخلی در سطح داخلی و برون مرزی و مقوله تاریخ شفاهی و مستند نگاری و پژوهش میدانی است بسیار مهم و حائز اهمیت است.
زهره یزدان پناه معتقد است به این دلایل کتابش متفاوت از کتاب هایی است که درباره جنگ و دفاع از سرزمین به رشته تحریر درآمده، وی دراین باره توضیح داد: اگر این کتاب را با برخی کتاب های داخلی و خارجی مقایسه کنید متوجه متفاوت بودن شاخصه ها می شوید. کتاب هایی مثل « جنگ چهره زنانه ندارد» و… سال ها بعد از پایان جنگ در محیطی آرام نوشته شده یا برخی کتاب های پایداری و مقاومت و مرتبط با مسائل دفاع و جنگ، شخصیت محور هستند در حالی که کتاب « اینجا سوریه است» در زمان و مکانی به رشته تحریر درآمده که در حین وقوع جنگ بوده و از دل جنگ متولد شده است که با جرات می توانم این اثر را« چگونگی ثبت تاریخ شفاهی در شرایط بحرانی» عنوان کنم.

زینب زارع چهارمندان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.