×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گرامی

به گزارش اشراف،سیده‌معصومه معاف‌رودپیشی، حتما شنیده‌اید که رسانه‌ها یا حتی افراد معمولی انگلیسی‌زبان‌به خلیج‌فارسPERSIAN GULF  می‌گویند. درحقیقت اگر ترجمه ساده و تحت‌الفظی این نام را بخواهید جز خلیج‌فارس نام دیگری ندارد. جالب است که بدانید در نقشه‌های بیشماری که از ملوانان و جغرافی‌دانان انگلیسی قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی برجامانده، اسناد انکارناپذیری از این واقعیت تاریخی‌ در دست است. برای این مدعا همین بس که ابن‌رسته در کتاب خود به سال ۲۹۰ هجری نوشت: «از دریای هند خلیجی بیرون می‌آید، به‌سمت سرزمین فارس که آن را «خلیج‌فارس» می‌نامند…»؛ محمدعبدالکریم صبحی نیز در کتابش نقشه‌هایی دارد که با ترجمه عربی آورده و دریای جنوب ایران را «الخلیج‌الفارسی» و «بحر فارس» نامیده است.

 

جغرافیای خلیج همیشه فارس

این خلیج از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است. وسعتش بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر است و سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می‌شود، آن هم بعد از دو خلیج مکزیکو و هودسن. خلیج‌فارس از راه تنگه‌هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد متصل است. خارک، ابوموسی، تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک، جزیره کیش، جزیره قشم و لاوان از جزایر خلیج‌فارس هستند که تمامی آنها به ایران تعلق دارند.

 

منابع بی‌پایان

معادن نفت و گاز بی‌شماری در گنج جنوب یا خلیج‌فارس و سواحلش یافت می‌شوند. در باور نمی‌گنجد که مسیر انتقال نفت کشورهایی چون کویت، عربستان و امارات متحده عربی در این منطقه است، درنتیجه منطقه‌ای بسیار پراهمیت و فوق‌استراژیک به‌شمار می‌رود. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج‌فارس هستند که بندر شارجه، دبی، ابوظبی و بندرعباس را شامل می‌شوند.

 

چرا دهم اردیبهشت؟

۲۲ تیرماه ۱۳۸۴ بود که هیات‌دولت مصوبه‌ای را تایید کرد با این مضمون: دهم اردیبهشت هر سال  «روز ملی خلیج‌فارس» خواهد بود.

حالا چرا ۱۰ اردیبهشت؟ زیرا در این روز مهم فداکاری و شجاعت مردم سربلند کشورمان به ثمر نشست و موجب فرار اشغالگران متجاوز پرتغالی شد، آن هم پس از ۱۲۰ سال تسلط‌ بر سواحل جنوبی ایران (۲۱ آوریل- ۱۶۲۲ میلادی). در این روز به سال ۱۶۲۱ میلادی شاه‌عباس صفوی توانست هرمز را از چنگال پرتغالی‌ها بیرون آورد.

اهمیت این گام بزرگ چنان بود که شورای اسلامی ایران روز دهم اردیبهشت را به نام روز «ملی خلیج فارس» زیباتر کرد که تا ابد و نسل به نسل نام این خلیج بی‌نظیر همنشین فارس باشد.

همانطور که نام خلیج‌فارس را همواره به افتخار می‌بریم، بیایید بکوشیم و فرهنگ باوقار این سرزمین را نیز بیش از پیش گرامی بداریم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.