×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هم‌نشین صمیمی اهالی فرهنگ

اشراف – حامد حسین عسکری: بعدازظهر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ از آن روزهایی شد که برای همیشه در خاطره ملت ایران باقی می‌ماند. روزی که رئیس جمهور آنها برای همیشه از میانشان رفت و میهمان افلاکیان شد. شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حالی ردای شهادت بر تن کرد که در دورافتاده‌ترین نقاط شمال غرب کشور و پس از افتتاح یک طرح ملی، دقایقی پای حرف دل مردم محروم و رنج‌کشیده آن مناطق نشست؛ آنهم مردمانی که به گفته خودشان تابحال پای یک فرماندار هم به منطقه‌شان باز نشده بود، چه برسد به رئیس جمهور، آنهم اینقدر ساده و صمیمی.

به هر تقدیر، رئیس جمهور پرتلاش و محبوب ایرانی‌ها همراه با چند نفر دیگر از مسئولان کشور و در شب میلاد امام رضا (ع)، میهمان سفره کرم امام هشتم شدند و داغ بر دل ملت ایران گذاشتند.

اما همه آنچه از شخصیت شهید رئیسی سراغ داریم، فقط مربوط به تخصص ایشان در حوزه قضایی یا خدمات ماندگار او در آستان قدس و ریاست جمهوری نیست؛ اساسا دیدگاه‌های فرهنگی آن سید شهید و منش خاص او در تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر هم زبانزد و دوست‌داشتنی بود. یادمان نرفته که در آغاز ریاست جمهوری‌اش با اهالی رسانه و مدیران این حوزه هم‌نشین شد. مدیران رسانه از طبف‌های مختلف سیاسی و فکری صمیمانه دور او جمع شدند و از مشکلاتشان گفتند و او هم پدرانه شنید. این منش فرهنگی سید شهید، بعد از آن هم ادامه یافت و در هر مناسبتی تلاش کرد تا پای درد دل اهالی فرهنگ و هنر بنشیند که آخرین این دورهمی‌های صمیمانه، مربوط به ماه رمضان امسال و محفل افطاری با هرنمندان بود. چهره‌های برجسته هنر این مرز و بوم باز هم این فرصت را به دست آوردند تا با بالاترین مقام اجرایی کشور هم‌کلام شوند و از مشکلاتشان بگویند و بی‌پرده انتقاد کنند. رئیس جمهور شهیدمان هم در آن دیدار از اهمیت فرهنگ و هنر گفت و از فعالان عرصه‌های فرهنگی و هنری خواست با تکیه بر داشته‌های ارزشمند این ملت، برای متبلور کردن جلوه‌های متعالی و والای داشته‌های علمی، فرهنگی و هنری این کشور گام‌های بلندی بردارند.

او حمایت مالی و حقوقی از هنرمندان را از جمله وظایف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و یادآور شد که در مقابل، هنرمندان نیز وظیفه دارند با جوشش درونی هنر خود در آرامش و امید دادن به جامعه به ویژه در نسل جوان، پیشرو و پیشتاز باشند و مظاهر زیبایی را که به برکت انقلاب اسلامی در این کشور خلق شده حفظ و به تصویر بکشند.

«مرور اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در بخش سینما»، «تنظیم سند ملی موسیقی بر اساس سند فنی و فقهی گردآوری شده از سوی رهبری معظم انقلاب» و «لزوم بررسی اخذ مالیات از هنرمندان کم درآمد» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور شهیدمان ناظر به سخنان برخی از اهالی فرهنگ و هنر به آنها اشاره کرد.

سید شهید، همچنین با بیان اینکه دولت به معنای واقعی برای اهالی فرهنگ و هنر به عنوان مفاخر کشور احترام قائل است، تاکید کرد که نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی اهالی فرهنگ و هنر، برای دولت ارزشمند و مفید بوده و نقدهای مطرح شده نیز از نظر دولت دغدغه‌هایی در جهت اصلاح امور است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شهید رئیسی فرزند حوزه بود و فرزند حوزه باقی ماند و این بقای بر اصالت خود، در منش او هنگام مواجهه با بی‌مهری‌ها و بداخلاقی‌ها بیشتر از هر زمانی دیده می‌شد؛ چرا که فرهنگ حاکم بر حوزه‌ها و مکتب امام صادق (ع)، فرهنگ تحمل و مدارا و سعه صدر است. این منش ستودنی، مخصوصا در آخرین جلسه هیات دولت که چند روز پیش از شهادتش برگزار شد، دوباره عیان شد که تاکید کرد هیچ سخنی که از آن بوی اختلاف با دیگر مسئولان و تلخ‌کامی مردم استشمام شود، نخواهد گفت، حتی اگر حق با او باشد یا دفاع از خودش لازم باشد!

حالا این سید شهید که خادم‌الرضا (ع) بود و به گفته خودش جاروکشی آستان ثامن‌الحجج را افتخار خود می‌دانست، میهمام اجداد طاهرینش شده و یاد او برای همیشه در دل مردم ایران جاویدان شده است. بدان امید که خون پاک او و دیگر شهیدان عزیز این حادثه تلخ، جوشش جدیدی در حرکت فرهنگی و تمدنی ملت ایران پدید آورد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.