×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مهدی زارع: خرمشهر یک ارض و سرزمین مقدس است

به گزارش اشراف- هانیه علی‌نژاد، کتاب «خون» تازه‌ترین اثر مهدی زارع نویسنده ایرانی است که در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است. نویسنده آثاری چون «آلیش» و «نبودن» در اثر تازه خود به سراغ خرمشهر و دفاع و مقاومت مردمانش در روزهای نخست حمله عراق به ایران رفته است. او با نگاه واقع‌گرایانه به هویت شهری و تعمیم آن به هویت ملی پرداخته است.

_موضوع و محتوای کتاب چیست؟
این کتاب به خرمشهر و مقاومت مردم در ابتدای حمله عراق به ایران پرداخته است. ماجرای زنی است که سالها به دنبال این بود که هویت شهری داشته باشد و در زمان مقاومت این هویت شهری زیر سوال می‌رود. او برای دفاع از شهرش از هویت شهری خود نیز دفاع می‌کند.

_از چه نحوه روایت استفاده کرده‌اید؟
داستان با راوی دانای کل نوشته شده است .راوی دانای کلی که فعال است.از آن‌جایی که تنوع گویش‌ها وجود دارند دیالوگ‌ها هم به زبان معیار نوشته شده است. بیشتر ماجرای زمان حال به صورت خطی جلو می‌رود و تنها چند مورد فلاش‌بک دارد. بسیار تلاش کردیم که این اثر هم مخاطب عام را به خودش جذب کند و هم مخاطب خاص. جامعه مخاطبین این کتاب با توجه به برخی صحنه‌های خشونت‌آمیز به واسطه موضوع ترجیحم این است که بگویم از نوجوانان به بعد هستند.

_این نگاه تازه که محتوا را در قالب رمان ارائه کردید چقدر مهم است؟
متاسفانه نگاهی که وجود دارد این است که با فیلتر رنگی به موضوع نگاه می‌شود.حتی داستان‌هایی که در این حوزه نوشته شدند این گونه است و بسیار ایدئولوژیک جلو می‌روند.من سعی کردم برخورد ایدئولوژیکی در کار نداشته باشم. سعی کردم انسان‌ها با خوبی‌ها و بدی‌هایشان و ضعف و قوت‌های خودشان در اثر حضور داشته باشند. به این نکته توجه کردم که شهر مستقل از خونه‌ها و آدم‌هایی که در آن هستند نیست.مفاهیمی برای هر شهر وجود دارد. پرندگان،درخت‌ها و آب و هوا و…روح شهر را ایجاد می‌کنند.همه این‌ها در کنار هم به شهر هویت می‌دهند و همچنین به آدم‌های منسوب به آن شهر.خرمشهر از آن‌جایی که شبیه رود کارون از انشعاب‌های مختلفی برخوردار است خرمشهر هم از تمام ایران انشعاب دارد و خرمشهر در زمان جنگ هویت ملی بود.من سعی کردم شخصیت را با این مفهوم ارائه دهم که منطبق بر همین هویت ملی باشد. به نظر من خرمشهر یک  ارض و سرزمین مقدس است و می‌توان گفت فشرده‌ای از تمام ایران است و دفاع از خرمشهر دفاع از تمام ایران بود. چرا که به واسطه کارخانه‌های صنعتی که دارد در آن افرادی با قومیت‌های مختلف زندگی می‌کردند.

_شخصیت‌ها ما به ازای واقعی دارد؟
من داستان را بر مبنای شخصیت‌های واقعی ننوشتم اما  ممکن است هرکدام از آن‌ها ما به ازای بیرونی داشته باشند. اثر رئال مطلق نوشته نشده است و مانند اغلب آثار من که رد رئالیسم جادویی دارند، عوامل جادویی و باورهای بومی در آن دخیل است و دخالت شدید هم دارد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.