×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مدیر حوزه هنری خراسان رضوی: سوره همانند نخ تسبیحی‌ است برای جریان اندیشه، جامعه و تاریخ

به گزارش اشراف: زهرا سلیمانی، طرح این سؤال که سوره چه گفتاری را در فضای هنر و ادبیات را مطرح کرده است و این گفتار چه اثری داشته و اگر سوره نبود چه موضع و رویکردی جایش خالی بود با مجید عسگری مدیر حوزه هنری خراسان رضوی گفتگو کردیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

نقش گفتاری سوره در فضای هنر و ادبیات چه میزان بوده است ؟

سوره به عنوان یک نشریه‌ توانسته در فضای انقلاب اسلامی بدرخشد و همیشه در فضای هنر انقلاب جاودان خواهد بود.گفتمان سوره با نام شهید مرتضی آوینی گره خورده است و آنچه در تفکر شهید آوینی در بستر جامعه می‌بینیم در گفتمان و عملکرد سوره دیده می‌شود. لذا  در ماجرای تاثیر و فعالیت سوره و اینکه چه گفتمانی را در فضای هنر و ادبیات ایجاد می‌کند باید عرض کنم به همان نقطه‌ی اصلی می‌رسیم؛ گفتمان هنر انقلاب که سرمنشأ این تغییر و تأثیرها آثار شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی است و این مهم‌ترین و جدی‌ترین نکته برای تأثیرپذیری و تأثیرگذاری سوره است.

نقش اشخاص در شکل‌گیری و سیرفکری سوره چگونه بوده؟

سوره در دو دوره‌ی شهید مرتضی آوینی و وحید جلیلی پررنگ و تأثیرگذار بوده که هر دو یک نقطه‌ی مشترک و اساسی دارند و آن قرار داشتن سوره در خط اصلی مصائب فرهنگی و هنر است. به همین جهت سوره برای  نشر و بسط اهداف و تفکر انقلاب و اشخاص تاثیرگذار، ملزوم به داشتن یک نشریه بود تا بتواند فضا‌های جدیدی را برای جبهه‌ی فرهنگی و جریان انقلاب باز کند .این جریان‌سازی را نشریه سوره بر‌عهده گرفت. لازم به‌ ذکر است منظور از ایجاد فضای جدید به‌ویژه در این دو دوره فشارهایی در فضای هنر و فرهنگ بود که در ابتدای دوره شهید آوینی و اتفاقاتی که در سازندگی رخ داد و همچنین دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، شاهد آن بودیم.

گفتمان سوره را تا چه اندازه می‌توان نمایانگر انقلاب در هنر دانست؟

سوره توانست ادبیات و گفتمان فرهنگی و هنری جدیدی را بسازد به این منظور که برای فعالان مذهبی راهکار ارائه دهد. برای مثال؛ در زمان جلیلی با تورق کتاب‌های شهید آوینی به راهکار‌های مناسب با آن زمان رسیدیم، زمانی که صحبت از جبهه‌ی فرهنگی انقلاب می‌شد، باید و نبایدهایی در ذهن ما شکل می‌گرفت که با مطالعه آثار و نقد سینمایی شهید آوینی به نظر نهایی و تولید هنری ایده‌آل می‌رسیدیم. بنابراین می‌بایست اصلی‌ترین اثر سوره را گفتمانی اندیشه ‌محور در نظر داشت که قابلیت ارائه راهکار، ادبیات و شیوه‌ای جدید در عرصه بزرگ و بی‌انتهای هنر جریان انقلاب دانست. سوره توانست جریان فرهنگی انقلاب را با تاریخ، اندیشه و مخاطب پیوند بدهد. بصورتی که بتوانیم آرمان‌ها و ایده‌های تولیدات نرم‌افزاری را از سوره تأمین کنیم و همچنین مخاطبان را از طریق نشریات جذب کنیم. در واقع باید گفت سوره مانند نخ تسبیحی بود که تمام دانه‌ها را در یک رشته‌ جریان هنر انقلاب قرار می‌دهد تا بین اندیشه و هنر و جامعه و حتی تاریخ پیوند ایجاد کند.

اثر گفتمان سوره بر جریان این هنر چگونه بوده است؟

بنده آنچه‌ را که در حوزه فرهنگ و هنر دارم نتیجه‌ی مکتب سوره و الهام از آثار شهید آوینی می‌دانم. جامعه ما اندیشمندان مطرح و برجسته‌ای‌ دارد اما شخصی که به خوبی توانست در عرصه‌ی هنر و رسانه شکاف و تغییر ایجاد کند شهید مرتضی آوینی بوده است، که این روحیه و توانایی قطعا در سور‌ه‌ی انقلاب اسلامی شکل گرفته است. در زمان شهید آوینی و شروع  نشر سوره در میدان هنر نبوده‌ام اما در دوره فعالیت آقای جلیلی به دو مسئله مهم رسیدم؛ نکته اول داشتن پشتیبانی نظری و فکری، بطوری که اگر ایده‌ای نداشتیم به سوره مراجعه و مطالعه کرده و برای کشف و حل مسائل روز و مبتلابه جامعه اقدام می‌کردیم. نکته‌ی دوم، با تاریخ هنر و هنر انقلاب و تاثیرات هنر انقلاب بر جامعه توانستیم بیشتر آشنا بشویم و با نگاهی آگاه و جامع پیش برویم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.