×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ماليات پردازي هنرمندان، مطالبه عمومي!

اشراف – شاهرخ صالحي كرهرودي: در حالیکه سقف معافیت مالیاتی برای عموم جامعه اعم از کارمندان و کارگران براي سال آينده ۴۸ میلیون تومان در سال تعیین شده؛ سقف این معافیت برای هنرمندان تا ۲۰۰ میلیون تومان در سال نظر گرفته شده است. موضوعی که اگرچه موجب انتقاد بسیاری از فعالان اجتماعی در خصوص تبعیض بین هنرمندان با سایر افراد جامعه را به دنبال داشته، اما در شرایطی که تاکنون هنرمندان هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کردند، تعیین همین سقف هم می‌تواند زمینه مناسبی برای مالیات ستانی از این قشر باشد.

بر اساس قوانین موجود فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی به واسطه خیر عمومی این فعالیت‌ها برای جامعه، از پرداخت مالیات معاف هستند. اين فعاليت‌ها در بيشتر موارد، بيش از آنكه انتفاعي باشد، يك فعاليت خلاقانه و در جهت ارتقاي كلان جامعه محسوب مي‌شوند و از همين رو، در بيشتر موارد، از پرداخت ماليات معاف هستند. اما در شرایطی که برخی از همین مشاغل فرهنگی و هنری مثل بازیگری یا تهیه‌کنندگی سینما به صنعتی پولساز برای برخی افراد بدل شده است، قبول معافیت مالیاتی هنرمندان براي ساير اقشار جامعه قابل پذیرش نبوده و برای همین هم، در سال‌های اخیر، انتقادهای زیادی از معافیت مالیاتی بازیگران وجود داشته است. در شرایطی که سقف دریافتی یک کارگر ساده در کشور حداکثر ۴۰ میلیون تومان در سال است، برخی بازیگران بر اساس آنچه خودشان اعلام کرده‌اند، تنها برای بازی در یک فیلم سینمایی که تنها چند ماه پروژه آن طول می‌کشد تا ۴ میلیارد تومان دستمزد دریافت می‌کنند و این در شرایطی است که کارگران به ازای مبالغ دریافتی بیشتر از ۳ میلیون تومان در سال ۹۹ باید مالیات پرداخت می‌کردند اما بازیگران با درآمدهای خاص، هیچ مالیاتی به دولت نمی‌دادند.

حالا بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار است در سال آینده از هنرمندان و البته فعالیت‌های ناشران کتب کمک درسی که بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند، بر اساس نرخ‌های پلکانی مالیات گرفته شود و از سوی دیگر، برخی مشاغل جدید مثل افراد مشهور(اینفلوئنسرها) در شبکه‌های فضای مجازی هم که درآمدهای پنهانی دارند، مشمول پرداخت مالیات شوند.

اگرچه به دلیل شفاف نبودن درآمد بازیگران و فعالان فضای مجازی، دریافت مالیات واقعی از این اقشار کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما آنگونه مسئولان سازمان امور مالیاتی گفته‌اند قرار است با رهگیری حساب‌های بانکی این اشخاص، درآمدهای آنها رصد شود و چنانچه این درآمدها از سقف مقرر قانونی بیشتر باشد، مالیات آن اخذ شود.

در سال‌های اخیر که بخش مهمی از بودجه دولت، با اخذ مالیات از مردم تامین می‌شود، مطالبه عمومی برای شناسایی فرارهای مالیاتی و اخذ مالیات از اقشار پردرآمد و خاص نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ کارگران و کارمندان به دلیل اینکه حقوق‌بگیر دولت یا بخش خصوصی هستند، مالیات آنها به دقت وصول مي‌شود اما اقشار زيادي از كاسبان و تاجران گرفته تا هنرمندان و ورزشكاران وجود دارند كه نه تنها درآمدهاي نجومي دارند، بلكه هميشه نيز از پرداخت ماليات گريزان هستند. حالا مصوبه مجلس، اگر به درستي اجرا شود، نه تنها باعث ايجاد شفافيت در قراردادهاي هنرمندان مي‌شود كه با افزايش اخذ ماليات از اين قشر، كمي فاصله آنها با مردم عادي را نيز كاهش مي‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.