×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سی‌وهفتمین جلد از مجموعه «شخصیت‌های مانا»؛ زندگی‌نامه «فخرالدین حجازی» کتاب شد

به گزارش اشراف، زینب زارع؛ این‌کتاب سی‌و‌هفتمین عنوان از مجموعه «شخصیت‌های مانا» است که به زندگی فخرالدین حجازی یکی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی می‌پردازد. او همچنین در عرصه مطبوعات، رسانه و مجلس شورای اسلامی هم فعالیت داشته و یکی از پرشورترین سخنرانی‌های مذهبی و انقلابی‌اش را در حسینیه ارشاد انجام داده است.

 

کتاب به‌جز «سال‌شمار»، «مقدمه» و «معرفی، نقد و بررسی منابع»، ۵ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: «زیست‌نامه فردی و دوران جوانی»، «مبارزات سیاسی و فرهنگی علیه پهلوی»، «فعالیت‌های مطبوعاتی»، «تالیفات و ترجمه‌ها»‌ و «دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی».فصل اول، دربرگیرنده ۴ بخش «ولادت و خانواده»، «تحصیلات علوم قدیمه و جدید»،‌ «هجرت به مشهد و تهران»‌ و «تدریس و آموزش» است. در فصل دوم هم مخاطب با ۷ بخش با این‌عناوین روبروست: «شروع فعالیت‌های مذهبی و سیاسی در جوانی»، «فعالیت در انجمن تبلیغات اسلامی سبزوار»، «مبارزات سیاسی دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰»، «همکاری با حسینیه ارشاد»، «انتشارات بعثت»، «سفرهای تبلیغی و سیاسی خارج از کشور» و «خطابه‌های انقلابی».«مبارزه در بستر مطبوعات»، «روزنامه اسرار شرق»، «روزنامه جلوه حقیقت»، «روزنامه خراسان»، «مجله نامه آستان قدس» و «نشریه یا جزوه شمشیر انتقام» هم عناوین بخش‌های اول تا ششم فصل سوم این‌کتاب هستند. در چهارمین ‌فصل هم ۵ بخش با عناوین «مختصات آثار قلمی فخرالدین حجازی»، «تالیفات»، «ترجمه‌ها»، «سروده‌ها» و «مقالات در نشریات» درج شده‌اند.آخرین فصل کتاب هم ۷ بخش دارد که به این‌ترتیب‌اند: «استمرار سخنرانی و خطابه‌ها»، «نمایندگی‌ مجلس شورای اسلامی»، «مسافرت‌های خارجی برای تبلیغ و ماموریت‌های اداری»، «دفاع مقدس»، «حضور کوتاه در آموزش عالی و دانشگاه»، «بیماری و وفات» و «کتاب‌شناسی آثار فخرالدین حجازی».

 

مهم‌ترین نکته در کتاب، برجستگی حجازی در سخنرانی و شهرت وی به خطیب فرهنگ یا خطیب انقلابی است که هم در دوران پهلوی و هم در دوران جمهوری اسلامی و هم در دوران جنگ ادامه داشته است.مخاطب عام، نوجوانان و جوانان، پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر، اصحاب فرهنگ و رسانه، دانشجویان رشته‌های علوم انسانی از مخاطبان اصلی کتاب هستند.

 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

 

«فخرالدین حجازی در مسیر فعالیت‌های خویش از مبارزه قلمی گرفته تا سخنرانی‌های انتقادی در محافل دینی و آموزشی کشور، به‌عنوان نیروی فعال انقلابی در نهضت امام خمینی نقش غیرقابل‌انکاری داشت. وی از سخنوران موفق در دوران اختناق پهلوی محسوب می‌گردید. روند روشنگرانه و فعالانه‌اش در تبیین مسائل اجتماعی و سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت و باوجود فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از سخنرانی‌ها و روحیه روشنگری خویش دور نشد و نسبت به مسائل مختلف جامعه که عامل بی‌ثباتی و ناآرامی سیاسی می‌شدند، موضع‌گیری صریح داشت.»

 

مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیکنامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به‌ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده، برآیند احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تأثیرگذار پدید آمده است.

 

کتاب «فخرالدین حجازی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۲۰۸ صفحه و با قیمت ۱۸۵ هزار تومان در دسترس علاقمندان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.