×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اصل کار در محیط ‌زیست، آموزش و فرهنگ سازی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اشراف، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در همایش ملی «محیط ‌زیست و حق آموزش» حق آموزش در حوزه محیط ‌زیست را کلیدواژه‌ای دانست که نیاز به تبیین دارد و گفت: هدف از آموزش، شکل‌دهی رفتار مخاطب است و هیچ کدام از ما از آموزش بی‌نیاز نیستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست افزود: آموزش متأثر از طبیعت است و پیشینیان ما قبل از اینکه زبان مکالمه با هم داشته باشند، زبان مفاهمه‌شان استفاده از اشکال حیوانات، گیاهان و عوارض طبیعی بوده است و این را در سنگ نوشته‌ها و سایر اشیاء باقی مانده می‌توانیم مشاهده کنیم.

سلاجقه اضافه کرد: انسان‌ها همواره در طول تاریخ برای آموزش از طبیعت و محیط‌ زیست الهام گرفتند، به عنوان مثال شجره‌نامه دانش کارتو‌گرافی و نقشه‌برداری برگرفته از علائم و نشانه‌هایی است که انسان‌ها برای توصیف عوارض زمین ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی ما، بحث آموزش به شدت مورد تأکید قرار گرفته است ادامه داد: نقش معلمی پیامبر(ص) از لحظه‌ای آغاز می‌شود که ایشان به مقام رسالت مبعوث می‌شوند. نقش اصلی رسالت نیز هدایت است و هدایت وقتی انجام می‌شود که مردم آموزش داده شوند و بعثت ایشان نیز با کلمه “اِقراء” به معنی “بخوان” شروع می‌شود، چون پیامبر اکرم(ص) نقش هدایت را دارند و این چنین شخصیتی حتماً باید توان آموزش مبانی را به نحو مطلوب داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست اظهار کرد: از زمانی که پیشرفت علوم شروع شد، بدون اینکه به اطراف خود توجه داشته باشند  شاخه‌های مختلف علمی به صورت انتزاعی جلو رفتند. حال آنکه پیشرفت علوم باید سبب تعالی انسان‌ها شود و شاخه‌های مختلف علم در نقطه‌ای به هم برسند؛ آن نقطه با یک نگاه جامع و هم‌ افزا فقط حفظ طبیعت است.

سلاجقه افزود: در یک شهر برخوردار باید مردم در رفاه باشند اما با وجود مشکلات زیست محیطی، رفاه و آسایش مردم در معرض تهدید قرار می گیرد. پس ضرورت دارد که نگاه خود را تغییر دهیم و معیارهای برخورداری را با در نظر گرفتن شاخص های محیط زیستی بازتعریف کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در پایان گفت: اصل کار در محیط ‌زیست، آموزش و فرهنگ سازی است که موجب رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های زیست محیطی می‌شود، بنابراین سازمان حفاظت محیط‌ زیست آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای آموزش محیط ‌زیست در اختیار دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی دیگر قرار دهد.

 

خبرنگار: حامد فراهانی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.